Σχετ.:
Προκειμένου να διευκολυνθεί και να εξασφαλισθεί η ενιαία αντιμετώπιση θεμάτων εφαρμογής του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου σχετικά με τους ανελκυστήρες, και ειδικότερα επί αρμοδιοτήτων πραγματοποίησης ελέγχων και επιβολής κυρώσεων από τους Δήμους και τις Περιφέρειες σας ενημερώνουμε για τα κάτωθι:
Όπως προβλέπεται στην παράγραφο 2 του άρθρου 94 του ως άνω σχετ. 2 νόμου, η οποία τίθεται σε ισχύ από 1/1/2011: «Η ρύθμιση κάθε θέματος, το οποίο αφορά στην εγκατάσταση, λειτουργία και στη συντήρηση ανελκυστήρων, καθώς και η χορήγηση των σχετικών τεχνικών επαγγελματικών αδειών, σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του άρθρου 4 του π.δ. 78/2006 (ΦΕΚ 80 Α΄) και των σχετικών Κ.Υ.Α.», προστίθεται ως αρμοδιότητα στο άρθρο 75 παρ. Ι του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, υπό τον τομέα γ΄ («Ποιότητα Ζωής και Εύρυθμης Λειτουργίας των Πόλεων»).
Ωστόσο, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 11 του ως άνω σχετ. 3 νόμου, ο οποίος τίθεται σε ισχύ από 17/6/2011, προβλέπεται ότι για την προστασία των συμφερόντων των καταναλωτών και γενικότερα των αποδεκτών των υπηρεσιών που παρέχονται από τους ασκούντες επαγγελματική δραστηριότητα του άρθρου 3 του ως άνω σχετ. 3, οι πάροχοι των αντίστοιχων υπηρεσιών ελέγχονται για την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Οι εν λόγω έλεγχοι διενεργούνται είτε αυτεπάγγελτα, είτε κατά την εξέταση καταγγελιών από αποδέκτες υπηρεσιών, είτε ύστερα από ατύχημα, από διμελή όργανα που συγκροτεί η αρμόδια υπηρεσία των Περιφερειών, όπως αυτή προσδιορίζεται στο άρθρο 5 παρ. 1 του ως άνω σχετ. 3, ενώ κυρώσεις επιβάλλονται στους παρόχους υπηρεσιών κακής ποιότητας σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 12 του ως άνω σχετ. 3 νόμου καθώς και του ως άνω σχετ. 4.
Συνεπώς, δυνάμει του σχετ. 3, ο έλεγχος και η επιβολή κυρώσεων στους ασκούντες επαγγελματικές δραστηριότητες σε ανελκυστήρες αποτελούν αρμοδιότητα των Περιφερειών.
Στο πλαίσιο της διάκρισης των αρμοδιοτήτων μεταξύ Δήμων και Περιφερειών, ως απόρροια των ανωτέρω ρυθμίσεων:
Ø Ειδικά, για την περίπτωση ατυχήματος σε ανελκυστήρα:
Οι αρμόδιες υπηρεσίες των Δήμων ενημερώνουν το συντομότερο δυνατό τις αρμόδιες υπηρεσίες των Περιφερειών προκειμένου για τις όποιες δικές τους ενέργειες βάσει του ως άνω σχετ. 3, σχετικά με τον έλεγχο παρόχων υπηρεσιών στον εν λόγω ανελκυστήρα. Στο πλαίσιο αυτό, η αναφερόμενη στο άρθρο 11 παρ. 2, του ως άνω σχετ. 1 έκθεση του συντηρητή, η οποία υποβάλλεται στις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου, κοινοποιείται στις αρμόδιες υπηρεσίες των Περιφερειών.
Λαμβάνοντας υπόψη, αφενός το αντικειμενικώς ενιαίο της υπόθεσης όπου εμπίπτουν αρμοδιότητες τόσο των Υπηρεσιών των σχετικών Δήμων όσο και των αντίστοιχων σχετικών Περιφερειών και αφετέρου το ενιαίο πρόσωπο του κράτους προς τον πολίτη, κρίνεται σκόπιμη η αμοιβαία και έγκαιρη ενημέρωση (στην οποία περιλαμβάνεται και η κοινοποίηση των σχετικών εκθέσεων ελέγχου) των αρμόδιων υπηρεσιών των Δήμων και των Περιφερειών σε όλα τα στάδια του ελέγχου στο πλαίσιο της εξέτασης καταγγελίας ή ατυχήματος προκειμένου να διασφαλισθεί η πληρότητα του ελέγχου και ο καταλογισμός ευθυνών σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη.
Διακοπή της λειτουργίας του ανελκυστήρα γίνεται με απόφαση των αρμόδιων Υπηρεσιών των Δήμων σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 12 του ως άνω σχετ. 1 ακολουθώντας τη διαδικασία που αναφέρεται στην περ. δ της παρ. 2 του άρθρου αυτού.
Επισημαίνεται εξάλλου ότι η συντήρηση μη καταχωρημένων ανελκυστήρων αποτελεί περίπτωση παροχής υπηρεσιών κακής ποιότητας, καθώς η παροχή ποιοτικών υπηρεσιών προϋποθέτει, μεταξύ άλλων, ότι ο πάροχος των υπηρεσιών ελέγχει την τήρηση των προβλεπομένων στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο προϋποθέσεων σχετικά με την παροχή της υπηρεσίας. Κατά συνέπεια, οι έλεγχοι και η επιβολή κυρώσεων στους παρόχους υπηρεσιών συντήρησης σε μη καταχωρημένους ανελκυστήρες πραγματοποιούνται σύμφωνα με τα άρθρα 11 και 12 του ως άνω σχετ. 3 και το ως άνω σχετ. 4 και αποτελούν αρμοδιότητα των Περιφερειών.
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ
Ε. ΖΑΦΕΙΡΗΣ